Exhibitions
Ship Snow Choon Mi Kim 11.16.24 - 12.15.24

Ship Snow : Where the Snow Settle
Text. Sung A Choo

With an acute sense of tension surging through the crown of her head, Choon Mi Kim traces the trajectory of her brushstrokes while momentarily holding her breath. While her brush cautiously hovers barely above the canvas, Kim embraces this moment to determine its subsequent fate—whether to heighten the pressure, quicken the pace, or sharpen the tip of the brush. This tense interplay between Kim and her canvas may simultaneously be a familiar yet foreign struggle where the artist submits herself to her brush and canvas in repose. Revealed from her physical movements is a dynamic assemblage of brushstrokes and colors, which conjure fragmented scenes of space and time by dividing the surface using lines and hues akin to traces and scribbles.

N/A is pleased to announce Ship Snow, a solo exhibition by Choon Mi Kim. Currently based in London, Kim explores contemporary abstract painting by discussing her surroundings throughout her pursuit of shared spaces and daily life. Her method, which emphasizes the act of “drawing” a “painting,” involves layering the canvas with diluted pigments and incorporating text-image drawings that verge on calligraphy. The exhibition presents approximately 15 new paintings interwoven with gentle, yet sharp linear elements seen in mountain ridges, tree branches, and objects personally studied by the artist; these elements further allow Kim to reflect on her existing abstract vocabulary alongside the perspective within and beyond the frame as a painterly tool. The title of the exhibition, “Ship Snow,” refers both to the names of a painting from 2023 and of a snow-delivery service, metaphorically evoking the transient and ephemeral quality of snow and simultaneously summoning distant locations in Seoul back into Kim’s work. Kim uses the romantic connotations of “snow,” and how it is often associated with a specific season (transcending the physical distance between Seoul and London), as a conduit to traverse the time and space of her past fear of permanence and present state of mind.

Kim’s thin and transparent surfaces meticulously layered through her “drawing,” result in canvases imbued with tension, echoing the traces of her physical gestures and gaze. Brushstrokes reminiscent of natural forms gradually allude to specific “scenes” featuring nature and objects, integrating raw narratives into the abstraction explored by the artist. Kim, who previously refrained from extracting specific events and scenes, now refers to her memory and proceeds to “draw” with spontaneity, treating the layered canvas as her own “paper.” The exhibition also displays the artist’s transition into using bolder hues and decisive brushwork—a contrasting process to her previous method of constructing thinly layered paintings, which held a similarity to watercolor. This shift demonstrates how Kim’s sense of place, regarding a site where she no longer resides, is directly connected to her formal language and approach. This “sense” culminates neither in nostalgia nor sentimentality, but rather the paradox that the most familiar places can become the most enigmatic.

Choon Mi Kim (Born in Incheon, South Korea) currently lives and works in London. Her recent solo exhibitions include ACID—FREEEE (2023, Ginny on Fredrick, London, UK) and Darling Diagonal (2014, Gallery 175, Seoul, South Korea). She has participated in group exhibitions such as FRAGMENT I (2024, Commune Gallery, Vienna, Austria), AWAY (2023, VIN VIN, Vienna, Austria), and Next Christie’s x GoodEye Project (2023, Christie’s, London, UK). Her work is included in the collections of those such as the Rubell Museum (Miami, Florida, USA), and other private collections across Austria, the USA, and the UK.

Ship Snow : 눈(snow, 雪)이 닿는 곳에서
글. 추성아

정수리 끝까지 날카롭게 긴장된 상태로 잠시 호흡을 멈추고 붓질의 궤도를 이어 나간다. 힘을 더 줄 것인지, 속도를 낼 것인지, 붓 끝을 날카롭게 할지, 캔버스 표면 위에 닿을 듯 말듯 다음으로 이어질 방향을 결정하기 위한 시간이다. 온전히 김춘미 자신과 화면 위에서의 팽팽한 긴장과 함께 작가는 자신의 신체를 붓과 캔버스에 내어 주면서도 마음껏 느슨해지는, 익숙하면서도 낯선 사투일 것이다. 김춘미의 신체가 맞닿는 이 움직임은 다채롭게 펼쳐지는 붓질과 색채가 전면적으로 드러나면서 낙서와 같은 흔적에 가깝게 선으로 색채로 방향으로 화면을 분할하고 시공간의 장면들을 상상할 수 있도록 한다.

N/A는 김춘미의 개인전 《Ship Snow》를 선보인다. 런던에서 거주하고 활동하고 있는 작가는 자신이 공유하는 장소와 일상을 추적하며 주변을 소재로 동시대 추상 회화에 대한 탐구를 이어왔다. 김춘미는 캔버스 화면을 묽게 중첩하여 그리는 방식과 서체에 가까운 문자-이미지 드로잉의 회화적 실천을 이어오면서 ‘페인팅(회화)’을 ‘그리는’ 행위에 주목한다. 이 전시에서는 열 네 점의 신작을 소개하면서 산 등선과 나뭇가지, 그리고 작가의 사적인 시선에 닿는 사물 등 주변에서 발견할 수 있는 부드럽고 날카로운 선적인 요소를 통해 기존 추상적 회화 방식과 더불어 프레임 안팎의 시선을 회화적 장치로 복기한다. “쉽 스노우(Ship Snow)”는 2023년 어느 작품의 제목이었던 것과 함께, 눈을 배달하는 어느 한 업체명에서 가져온 것으로 이동하고 쉬이 소멸하는 속성의 눈의 감각을 통해 멀리 떨어져 있는 서울의 장소들을 작업으로 소환한다. 이렇듯, 작가는 눈이 내포하는 낭만성을 서울과 런던의 물리적 거리를 넘어서서 특정 계절을 연상케 하는 눈을 매개하여 작가가 안고 있는 정착에 대한 두려움과 과거의 기억과 현재의 위치를 통과하는 시공간을 추적한다.

캔버스 위에 드로잉 하듯이 켜켜이 쌓아가는 투명하고 얇은 표면은 작가가 붓 끝으로 신체와 눈의 감각을 따라 긴장감 있는 화면을 축적해 나갔다. 자연의 모습과 닮아 있는 붓질은 점차 자연과 사물의 한 ‘장면’을 짐작할 수 있도록 작가가 탐구해왔던 추상성 위에 날 것의 이야기가 덧입혀진다. 기존에 구체적인 사건과 장면을 참조하지 않았던 작가는 자신의 기억에 기대어 캔버스 위에 쌓아가는 공간 안에서 즉각적으로 종이 표면을 대하듯이 회화적 그리기를 시도한다. 나아가, 수채화와 유사한 농도의 얇은 회화를 탐구해온 작가는 서울에서 선보이는 전시에서 보다 강렬한 색채와 과감한 붓질의 방식으로 전환함으로써, 더 이상 거주하지 않은 자신의 터에 대한 장소적 감각이 회화의 형식과 태도로 직결되어 있다는 것을 확인하게 된다. 이 감각은 흔히 해석되어지는 서정성과 향수로 귀결되는 것이 아닌, 가장 익숙했던 곳이 가장 미지의 영역이 될 수 있음을 상기시킨다.

김춘미(인천, 대한민국)는 런던에서 거주하고 작업하고 있다. 최근 개인전으로는 ACID—FREEEE (2023, Ginny on Fredrick,런던, 영국)와 Darling Diagonal (2014, Gallery 175, 서울, 대한민국)이 있다. 최근 그룹 전시로는 FRAGMENT I (2024, Commune Gallery, 비엔나, 오스트리아), AWAY (2023, VIN VIN, 비엔나, 오스트리아), Next Christie’s x GoodEye Project (2023, Christie’s, 런던, 영국) 등이 있다. 주요 작품 소장처로는 Rubell Museum (마이애미, 플로리다, 미국) 및 오스트리아, 미국, 영국을 포함한 다양한 개인 컬렉션에 소장되어 있다.

Ship Snow Choon Mi Kim 11.16.24 - 12.15.24
List of works Back
Close
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
Request
Close