The Gaps We Call Home
Jiyoon Chung, Sun WooThe Gaps We Call Home brings together the works of Jiyoon Chung and Sun Woo, two artists whose practices navigate the intersections of fragility, identity, and cultural constructs. Through their distinct approaches, both artists look into the narratives of individuals that are overlooked and often erased within the larger social fabric, producing frictions that challenge constructed boundaries. Using subtle disruptions and dramatic alterations of the mundane, their works immerse themselves in layered transformations, treading the precarious line between vulnerability and resistance.
Jiyoon Chung’s works A Lot of Yeses draws on celebrity tequila brands to examine the surface realities constructed by visual languages of desire and pleasure. The bottles, crafted in sugar glass—a material made to break and commonly used in film props—appear convincing yet are inherently fragile. Their interiors are filled with undrinkable resin, or are unable to be filled, and the only element approaching something “real” is the agave worm, a parasitic larva unsettling in both form and function. Through this composition, Chung reveals the persuasive illusion of the image, and the instability that lies beneath its polished veneer.
In Chung’s practice, “joy” is never stable—it is held in suspension, either willfully ignored or consumed despite its precarity.
Sun Woo, in contrast, reconfigures everyday domestic tools—particularly kitchen graters and steamers—into expanded visual systems that address gendered labor and cultural memory. In her painting installation series A Hundred Abrasions and Cuts and Barriers, rusted kitchen graters are enlarged, taking on the appearance of industrial facades. Liquids seep from their holes alongside fragments of wood, flesh, and hair, pointing to a sense of embodied fragility. By transforming mundane tools into monumental structures, Sun Woo repositions domestic triviality into augmented rigidity and regained presence. From the physical holes in the canvas that resemble human pores, the artist’s own breath is emitted as sound, enriching and complicating the viewers’ sensory engagement.
Her floor sculpture Steamer merges the connotations of its namesake—as both cooking vessel and steamship—evoking the historical practices of melting domestic tools into weapons during wartime. Reflecting on its dual role in Korean history as a symbol of both nurture and patriarchy and the cauldron’s Western associations with witchcraft and transformation, Sun Woo transforms the vessel into biomorphic forms: a fetus fossilized in molten metal, a body displaced and reformed. Through this alchemical gesture, she reclaims the domestic and marginal as a site of resistance and counter-attack.
The Gaps We Call Home
정지윤, 한선우The Gaps We Call Home은 정지윤과 선우, 두 작가의 작업을 교차시키며 연약함, 정체성, 문화적 구성물 사이의 접점을 탐색한다. 이들은 주류 사회 구조 속에서 종종 간과되거나 지워지는 개인들의 서사에 주목하며, 구축된 경계에 균열을 일으킨다. 익숙한 사물에 은근한 교란과 극적인 변형을 가함으로써, 이들의 작업은 다층적인 변화를 유도하며 연약함과 저항 사이의 아슬아슬한 경계를 걷는다.
정지윤은 작업 A Lot of Yeses와 Hyperreal에서 유명인 테킬라 브랜드를 소재로 삼아 욕망과 쾌락의 시각 언어로 구성된 표면적 현실을 들여다본다. 영화 소품에 주로 사용되는, 깨지기 쉬운 설탕 유리로 만든 병들은 그럴듯하지만 본질적으로는 연약하다. 그 안에는 마실 수 없는 레진이 채워져 있으며, 유일하게 '진짜'에 가까운 존재는 기생충의 일종인 아가베 벌레로, 형태와 기능 모두 불편함을 유발한다. 이를 통해 정지윤은 이미지가 만들어내는 강력한 환상과, 그 아래 숨어 있는 불안정성을 드러낸다.
Hyperreal에서는 테킬라가 투명한 십자가 안에 부유하며, 명성과 갈망, 스펙터클이 액체화된다. 이 작업은 숭배와 조롱 사이의 경계를 무너뜨리며, 아름다움과 과잉이 분리 불가능한 것으로 작용하는 지점을 포착한다. 정지윤에게 있어 ‘기쁨’은 결코 안정적이지 않다. 그것은 언제나 일시적인 상태로 존재하며, 불안정함에도 불구하고 외면되거나 소비된다.
반면, 선우는 주로 주방에서 사용되는 일상 도구들—특히 강판과 찜기—을 확장된 시각 언어로 재구성하여 젠더화된 노동과 문화적 기억을 다룬다. 회화 설치 시리즈 A Hundred Abrasions and Cuts와 Barriers에서 선우는 녹슨 강판을 확대하여 산업적 건물 외벽처럼 보이게 한다. 구멍 사이로 액체가 흐르고, 나무 조각이나 피부, 머리카락 조각이 함께 흘러나오며 신체화된 연약함을 암시한다. 작가는 이렇게 평범한 도구들을 기념비적인 구조로 탈바꿈시키며, 사소하게 여겨졌던 가사노동의 흔적에 견고함과 존재감을 부여한다. 인간의 모공을 연상시키는 캔버스의 구멍에서는 작가의 숨결이 소리로 분출되며, 관객의 감각적 경험을 더욱 풍성하게 만든다.
바닥 조각 Steamer는 조리기구와 증기선이라는 중의적 의미를 모두 지닌 ‘가마솥’을 바탕으로 한다. 이는 전시적 맥락 안에서 전쟁 중 가정용 도구를 무기로 전환하던 역사적 관습을 환기시킨다. 가마솥이 한국 근현대사에서 보살핌과 가부장제 양측의 상징이었던 이중적 의미를, 그리고 서구 맥락에서는 마녀와 변형을 떠올리게 하는 가마솥의 상징성과 연결되며, 선우는 이 기구를 생물학적 형상으로 탈바꿈시킨다. 금속에 굳어진 태아, 이형화되고 다시 재구성된 몸. 이 연금술적 제스처를 통해 작가는 주변화되고 가정적인 영역을 저항과 반격의 공간으로 전환시킨다.
이번 전시는 바닥에 설치된 메모리폼을 통해 감각의 예상을 더욱 교란한다. 메모리폼은 관람객의 움직임을 찰나의 흔적으로 남긴다. 선우의 브론즈 조각 Steamer는 폼 위에 무겁게 눌리며 뚜렷하지만 일시적인 자국을 남기고, 정지윤의 테킬라 기반 설치작업은 액체이면서도 경화된 형태로 흡수를 거부한다. 이러한 두 재료의 섬세한 대비—눌리는 것과 흡수되지 않는 것—을 통해 전시는 존재와 부재, 그리고 변화하는 정체성을 구성하는 틈의 역동성을 탐구한다.