Exhibitions
Melting Point Kyungjoo Choi 5.21 – 7.10.2021

The shock of the moment when I found out, on one summer day in 2019 during my physics class, that ovals were complete figures by themselves, makes me tremble even now. For me, or maybe for some, it was just a circle. The oval which was proven to be perfect in the unfamiliar field of space physics, already proved by Johannes Kepler in the 16th century, seemed to me as unfamiliar and unsettling. On the other hand, it was rather pleasant to find this moment revealing at least one of the things that I had believed in or took advantage of to be meaningless. Melting Point captured the moment of coexistence; dreariness, uncertainty, incompleteness felt during the process of my work as if stumbling along an unknown foggy road, and crispness derived from expectation, vague conviction, unpredictability. As the circle was never perfect in the first place, my work which began from the melting point, the point before which there is no progress for a certain section of temperature and suddenly melts at 0, is a new record in my daily life or amid my relations with the others.
—From the artist's note

Assuming that a creator is a small space, there are numerous chaos exchanged during the creative process. Such chaos could turn the outer temperature higher or lower. Kyungjoo Choi portrays the new order she has sensed at the melting point through her works.
  Etching, a delicate and precise medium working with pressure is predictable yet there leaves room for uncertainty due to the pressing step, hence the result resembles the artist in its form. It conveys in itself a personal story. Thread sewn in a disorderly manner, texture rendered by silicon oozing onto the surface of the thread, thickness of the ink shown on the paper, vague forms made by burns, trace of lead that had melt down and hardened, vibration sent by the drum sound; all these sensory elements change into new form at respective melting points.
  Compared to the boiling point, the melting point is less influenced by the outer conditions so it is where there arrives lots of change within the mind of the artist. Entropy literally means 'In to transformation.' Change from an order to a new order tries to focus on energy. One can observe the change in engraving that goes beyond what an engraving was in the beginning. From the line with strong mobility, it changes to refined surface. A person's silhouette, the form of which the sunset has lightened the stairs, the trace left on the skin after a scar has been sewn up, the unsettled shape of the world made my all the things moving about and changing. The work encompassing all these elements, is the result of overlapping new records discovered within the artist herself or amid the relations she has with her surroundings.

Kyungjoo Choi graduated from the Department of Plastic Arts, Seoul National University of Science and Technology, and majored in engraving at the College of Fine Arts, Graduate School of Seoul National University. Choi launched in 2014 her printing label Artist Proof, and is currently operating the AP SHOP where the works are on display and her products are for sale. Through various collaborations with an extensive array of brands and artists, AP goes beyond the boundaries of commerce and art, genres, and strives to expand its realm. Currently, there are diverse collaborations with CAMPER pop-up shop(Shinsege Gangnam), Mmlg F/W, socks appeal F/W, AP × Post Standards Kim Minsoo designer stool, Team Factory curated 'Today's Weather'(Yoon Rahee+Choi Kyungjoo) participating as a team in Gwangmyeong U-Planet public art Today’s Weather, etc.

2019년 어느 여름날 물리학 수업 당시 타원(ovals)이 완전한 도형이라는 것을 알았던 순간의 충격은 아직도 가시지 않는다. 나에게, 혹은 누군가에게는 원이었다. 이미 16세기 요하네스 케플러에 의해 증명된 우주 물리학이라는 낯선 영역 속 완벽하다 증명된 타원은 나에게 아직 낯설고 불안정하게 다가오는 한편 내가 그동안 믿거나 으레 생각했던 것들 중 적어도 하나는 무의미해지는 순간이기도 하여 반갑다. 〈녹는점〉은 마치 안개 낀 낯선 길을 더듬거리는 것처럼 작업의 과정에서 느끼는 막막함, 불확실성, 불완전함과 기대감, 막연한 확신, 예측 불가능함에서 오는 신선함이 공존하는 순간을 포착하였다. 애초에 원의 완벽함이 없듯, 일정 온도의 구간까지 진척 없이 나아가다 어느 순간 녹아내리는 0의 녹는점에서 시작된 작업은 일상 속 나 혹은 타자와의 관계 속 새로운 기록이다. —작가 노트 중에서

한 명의 창작자를 작은 우주라고 생각한다면, 창작 과정에서 무수하게 무질서가 교환된다. 이러한 무질서는 외부의 온도를 내리기도 하고 높이기도 한다. 작가 최경주는 녹는점에서 감지한 새로운 질서를 작품으로서 제시한다.
  압(press)으로 이루어진 섬세하고 정밀한 매체인 동판화(etching)는 예측은 가능하지만 압에 의한 불확실성으로 작가와 닮은 형태를 만들어 낸다. 그 자체로 개인적인 이야기를 전달한다. 무질서한 방법으로 꿰어진 실, 실 표면을 덮은 실리콘의 흘러내리는 질감, 종이 표면에 보이는 잉크의 두께, 태워서 만들어진 불확실한 형태, 그 자리에 녹아 굳은 납의 흔적, 드럼 사운드가 보내는 진동 등 감각할 수 있는 모든 것들은 각자의 녹는점에서 새로운 형태로 변화한다.
  끓는점보다 외부 영향을 적게 받는 녹는점은 작가 내부에서 일어나는 많은 변화의 지점이기도 하다. 엔트로피 (Entro-py)는 'In to transformation' 즉, 변화로 들어감을 의미한다. 질서에서 새로운 질서로 변화는 에너지에 초점을 맞추려고 한다. 판화라는 매체로부터 출발하여 판화를 넘어서는 변화를 관찰할 수 있다. 운동성이 강한 선(Line)으로 부터 시작하여 정제된
면(surface)으로 변화된다. 사람의 실루엣, 해 질 녘 노을이 계단을 밝히는 형태, 상처를 꿰매고 난 뒤의 피부 표면의 흔적, 움직이고 변화하는 모든 것이 만들어 내는 이 세상의 불안정한 모양. 이러한 것을 담은 작품은 작가 자신 또는 주변 관계 속에서 발견한 새로운 기록의 중첩이다.

최경주는 서울과학기술대학교 조형예술과와 서울대학교 대학원 서양화과에서 판화를 전공했다. 2014년 프린팅 레이블인
아티스트프루프(Artist Proof)를 론칭했으며, 작품을 감상하고 상품을 구매할 수 있는 AP SHOP을 운영하고 있다. 다양한 브랜드, 아티스트와의 협업을 통해 상업과 예술, 장르를 넘나들며 반경을 넓히고 있다. 현재 CAMPER 협업 팝업 숍 (신세계 강남), Mmlg F/W 협업, socks appeal F/W 협업, AP × Post Standards 김민수 디자이너 스툴 협업, 팀 팩토리 기획 일기도(윤라희+최경주) 팀으로 광명 U-Planet 공공미술 〈일기도〉 등 다양한 작업을 진행 중이다.

Melting Point Kyungjoo Choi 5.21 – 7.10.2021
List of works Back
Close
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Melting Point, Installation view, 2021
Request
Close

Balance Point, Mixed media, 19 × 20 × 66 cm, 2021

〈갈색눈〉, Mixed media, 50 × 40 cm, 2021

〈십자가〉, Mixed media, 10 × 20 cm, 2021

FOLDER SERIES 1, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 2, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 3, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 4, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 5, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 6, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

FOLDER SERIES 7, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

Good morning letter live drawing, Carpet (Edition of 10pcs), 200 × 134 cm, 2021

Grid 1, Monotype, collage, soldering on cotton, 180 × 150.5 cm, 2021

Grid 2, Monotype, collage, soldering on cotton, 29 × 189 cm, 2021

〈사다리〉, Mixed media, 50 × 230 cm, 2021

〈한소절〉, Mixed media, Dimensions variable, 2021

〈한소절〉, Mixed media, Dimensions variable, 2021

Ovals, Monotype, collage, soldering on cotton, 69.5 × 69.3 cm, 2021

〈기도중〉, Mixed media, 7 × 7 × 24 cm, 2021

PULL/PUSH, Mixed media, 22 × 77 cm, 2021

〈반사먼지 1〉, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

〈반사먼지 2〉, Etching on paper, 58.5 × 40.5 cm, 2021

〈비석의 크기〉, Mixed media, 30 × 57 cm, 2021

〈별똥별〉, Mixed media, 3 × 67 cm, 2021

Still Life Day, Pastel on Paper, 81 × 111 cm, 2021

Still Life Night, Charcoal, pastel on paper, 81.5 × 116 cm, 2021

Three Points, Mixed media, 50 × 45 × 73 cm, 2021

〈탑(대)〉, Mixed media, 40 × 23 × 77 cm, 2021

〈탑(중)〉, Mixed media, 15 × 17 × 52 cm, 2021

〈쌍둥이 1〉, Monotype, collage, soldering on cotton, 121 × 88.3 cm, 2021

〈쌍둥이 2〉, Monotype, collage, soldering on cotton, 99.5 × 159.5 cm, 2021

Yes?, Mixed media, 63 × 50 × 46 cm, 2021